Teses e dissertações

Mestrado
Comunicação, Cultura e Tecnologias da Informação
Título

Motivação para a compra de vestuário online: estudo exploratório em Portugal

Autor
Silva, Tânia Filipa Cananó da
Resumo
pt
“If you’re going to invest in an internet stock, you must be a long-term investor”, defende Jeff Bezos, fundador da Amazon, uma das maiores empresas de comércio eletrónico. Na era em que vivemos, e a cada dia que passa, o número de consumidores e empresas que utiliza a internet para compras é cada vez maior, com tendência para aumentar. A presente dissertação foca-se no ramo do vestuário em Portugal, particularmente nas perceções e motivações de quem consome face a campanhas e estratégias de marketing cativantes, e tenta responder à questão “Quais são os critérios por trás do aumento de compras de vestuário online?”, dado que este sector é o que apresenta maior crescimento no ramo do comércio eletrónico Partindo de uma metodologia mista, designadamente o recurso à entrevista ao Diretor de E-commerce da DHL Express, Alberto Lançós, e a um questionário aplicado online à população portuguesa no que diz respeito à sua experiência com compras de vestuário online, foi traçado um perfil do consumidor português (atitudes e opiniões, hábitos de consumo, o que procuram), abordados os processos de compra, e a estratégia de marketing utilizada por certas marcas para ir ao encontro das expetativas da população sobretudo o modo de funcionamento do B2C (Business to Customer) em Portugal na área do vestuário.
en
“If you’re going to invest in an internet stock, you must be a long-term investor”, said Jeff Bezos, Amazon founder, one of the main companies focused on the e-commerce. Nowadays, the number of customers and companies who use internet to do some shopping corresponds to a big percentage of the population, with tendency to increase as times passes by. This study is focused on the apparels branch in Portugal, particularly in the perception and motivations of those who buy when they’re exposed to captivating campaigns and marketing strategies, and it will try to reply to the question: “Which criteria are behind the increase of online apparel shopping?”, since this sector is the one that presents the greatest growth in the field of e-commerce. The selected methodology for this investigation has both qualitative and quantitative approaches, namely with an interview no DHL E-commerce Director, Mr. Alberto Lançós, followed by an online survey applied to the portuguese population regarding their experience with online apparel shopping. It was possible to outline the Portuguese consumer profile (its attitudes and opinions, consumption habits, what are they looking for), to define the purchasing processes as well as the strategies that are used by certain brands to meet the expectations of the population, and also to understand and analyze how B2C (Business to Customer) works in apparel’s area in Portugal.

Data

19-abr-2021

Palavras-chave

Portugal
Online
Vestuário
Apparel
Consumidor -- Consumer
Comércio eletrónico -- E-commerce

Acesso

Acesso livre

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