Título
A study of Unilever’s online consumer-brand engagement in Portugal
Autor
Augusto, Manuel Pereira
Resumo
pt
O consumo de redes sociais online está a crescer em todo o mundo. Em 2020, o Facebook
registou um record de 2,5 mil milhões de utilizadores mensais ativos. Os consumidores
estão a aumentar a sua presença online em todo o mundo, especialmente em redes sociais
como o Facebook. Algumas marcas têm aproveitado o potencial destas plataformas,
tentando entender como conectar-se com seus consumidores online, como medir esses
esforços e como melhorar o seu envolvimento com os consumidores.
Este projeto de empresa é elaborado no âmbito da Unilever, com o objetivo de analisar o
envolvimento online das marcas Unilever com os seus consumidores. Neste projeto é
avaliado e comparado o desempenho do envolvimento das marcas Unilever na rede social
Facebook, analisando que marcas e tópicos geram um envolvimento mais positivo ou
negativo e analisando quais são os padrões na comunicação das marcas que levam a
sentimentos mais positivos por parte dos consumidores.
Para testar as hipóteses criadas, é feito um Text Mining e uma Análise de Sentimentos a
mais de 7000 interações entre as marcas e os consumidores no Facebook, cruzando esses
dados com os padrões de comunicação e avaliando quais deles levam a senitmentos mais
positivos. Os resultados mostram que os posts que comunicam o Propósito das marcas,
Inovações de produto e um Passatempo geram sentimentos mais positivos dos
consumidores. No final, é desenhado um plano para integrar uma análise de sentimentos
na estratégia das marcas, com base nos resultados obtidos neste projeto.
en
The consumption of online social media is growing around the world. In 2020, Facebook
registered a record of 2.5 billion monthly active users. Consumers all around the world
are increasing their online presence, especially in social networks as Facebook, where
they communicate and look for advice from other consumers in ways that firms are
finding harder to control or predict. Some brands have taken advantage of the potential
of these platforms, trying to understand how to connect with their consumers online, how
to measure those efforts and how to improve its consumer-brand engagement.
This in-company project is elaborated within the scope of Unilever. Its purpose is to
analyze the company’s Brands consumer-brand engagement. In this project, we evaluate
and compare Unilever Brands’ engagement performance in Facebook, by understanding
which brands and topics are generating more positive or negative engagement and by
analyzing which communication patterns lead to more positive sentiments from
consumers.
To test the hypothesis created, a Text Mining and Sentiment Analysis were performed to
over 7000 interactions between the brands and its consumers on Facebook, crosschecking
this data with the communication patterns and assessing which ones lead to a
higher sentiment score. Results show that Facebook Brand Posts communicating the
Brands’ Purpose, a Product Innovation, and a Game/Challenge lead to more positive
sentiments from the consumers. A plan to integrate a Sentiment Score Analysis in the
Brands’ strategy is included, based on the results gathered from this project.