Título
Understanding subjective career success: the impact of attributed importance levels, and organizational factors
Autor
Santacilia, Anna Steffen
Resumo
pt
Recentes estudos académicos na área de Gestão de Carreiras têm analisado o
conceito do sucesso subjetivo na carreira, tendo como base a vasta percepção de
significados que lhe foram sendo atribuídos. Construído com base no “5C-project”, o
objetivo deste estudo foi investigar os fatores de influência no sucesso da carreira,
aplicando uma das primeiras metodologias quantitativas multidimensionais utilizadas
para medir os diferentes critérios do sucesso subjetivo. Para os cinco critérios
definidos (positive relations, work-life balance, learning and development, financial
merit, and job characteristics), este estudo procurou analisar os efeitos da
importância atribuída por cada indivíduo, e o correspondente nível de realização,
avaliando se existe relação entre os elevados níveis de importância e os elevados
níveis de realização. Adicionalmente, o estudo avaliou os efeitos moderadores do
perceived investment in employee development (PIED) e do perceived supervisor
support (PSS). Os dados estatísticos provêm de uma grande amostra de trabalhadores
dos vários sectores em Portugal (N = 431).
Os resultados evidenciam que, para o critério positive relations, o nível de
importância atribuída pelo individuo indicava um nível de realização satisfatório. No
entanto, a relação entre os critérios learning and development e job characteristics,
verificou-se negativa. De forma adicional, os resultados mostraram que, para o
critério positive relations, a correlação entre importância e realização era moderada
pelo PIED e pelo PSS, uma vez que os efeitos moderadores mostravam-se mais
relevantes em trabalhadores com um elevado nível de PIED e PSS reforçando,
portanto, a importância dos fatores organizacionais. O estudo sugere que o PIED e o
PSS predizem um nível satisfatório de realização para todos os critérios, destacando
o papel crucial dos fatores organizacionais. As conclusões foram apresentadas, as
limitações e implicações discutidas.
en
Recent studies in the academic field of career management have been discussing the
complex construct of subjective career success, focusing to a wide extent on the perceived meanings of such.
Building on the 5C-project, the purpose of this study was to investigate influential
factors of career success, applying one of the first standardized measures developed
to assess multidimensionality of subjective career success. For five criteria (positive
relations, work-life balance, learning and development, financial merit, and job
characteristics) the study examined the effects of individuals’ attributed importance
levels on corresponding satisfying levels of achievement, assessing if high levels of
importance match with high levels of achievement. In addition, the study tested the
moderating effects of perceived investment in employee development (PIED) and
perceived supervisor support (PSS). The survey data came from a large sample of
employees across occupational fields in Portugal (N = 431).
Results showed that for the criterion positive relations the attributed importance level
positively predicted a satisfying achievement level. However for the criteria of learning and development and job characteristics a negative relation was observed. Moreover, results showed that for positive relations the association between importance
and achievement levels was moderated by PIED and PSS, such that the moderation
effect was stronger among employees with higher levels of PIED and PSS, and thus
suggesting a reinforcing effect of the organizational factors. Also the study suggested
that PIED and PSS positively predict satisfying achievement levels for all criteria,
pointing to the critical role of organizational factors. Conclusions were drawn and
limitations and implications discussed.