Título
The relationship between corporate social responsibility and firm performance in emerging economies: evidence from pharmaceutical Chinese firms
Autor
Yang Minghui
Resumo
pt
A responsabilidade social empresarial (RSE) tem recebido atenção crescente,
tanto por parte das empresas quanto do público. Os académicos começaram a
desenvolver o conceito de RSE na década 50, do século passado, e tem havido vários
estudos com foco nos seus princípios, estruturas e desenvolvimentos em economias
maduras. No entanto, os investigadores salientam que as diferenças nos sistemas sociais,
culturais e económicos geram perceções e implementações distintas em torno de vários
aspetos da RSE. Atualmente, os académicos voltaram a sua atenção para a RSE no
contexto das economias emergentes.
Devido à procura crescente de medicamentos seguros e confiáveis para o
público, espera-se que as empresas farmacêuticas fabriquem os seus produtos de
maneira socialmente responsável. No entanto, os gastos avultados em investigação e
desenvolvimento (I&D) na área médica e atividades promocionais limitam os seus
recursos para atividades de RSE. Se o envolvimento em atividades de RSE não pode
gerar melhorias no desempenho financeiro, as mesmas podem ser consideradas
desperdício de recursos. Recentemente, investigadores afirmam que a relação entre a
RSE e o desempenho da empresa ainda não é totalmente compreendida nas economias
emergentes e precisa de ser mais investigada.
en
Corporate social responsibility (CSR) has received increasing concern from
both companies and the public. Prior scholars began to develop the concept of CSR in
the 1950s, and until now there have been various CSR studies focusing on its principles,
frameworks, and developments in the mature economies. However, researchers point
out that differences in social, cultural and economic systems yield various perceptions
and implementations of CSR issues. Scholars have currently turned their attention to
explore CSR in the context of emerging economies.
Because of growing demands for safe and reliable medication for the public,
pharmaceutical companies are highly expected to manufacture their products in socially
responsible ways. However, the great expenditures spent on medical research and
development (R&D) and promotional activities limit their resources for CSR practices.
If engagement in CSR activities cannot generate the growth of financial performance,
these activities may be regarded as wasting of resources. Recent researchers claim that
the relationship between CSR and firm performance is still not fully understood in the
emerging economies and needs to be further investigated.