Título
Hospitality as a tool for service improvement: A hospital case study
Autor
Lopes, Ana Sofia Almeida
Resumo
pt
Objetivos: A qualidade da prestação de serviços, os recursos humanos e as interações
verbais são componentes fundamentais dos serviços, como por exemplo nos setores do
turismo e saúde. O estudo da hospitalidade como instrumento para a melhoria dos
serviços, em particular nos hospitais, é o principal objetivo desta investigação. Analisar
a hospitalidade, o seu significado e, a importância do contéudo e nível de formalidade das
interações verbais são, também, objetivos deste estudo.
Desenho da tese: Este estudo tem como base uma abordagem qualitativa que inclui
observações presenciais e entrevistas.
Contribuição teórica: Este estudo contribui para o conhecimento teórico sobre a
importância da hospitalidade nos hospitais. A presença de hospitalidade não depende
somente da componente médica e dos fatores ambientes e físicos num hospital, mas
também, da qualidade das interações verbais, isto é, do seu conteúdo e nível de
formalidade.
Contribuição prática: Este estudo destaca a relação entre os hospitais e os hotéis ao
nível das dimensões de hospitalidade e destaca a utilidade dos profissionais de saúde na
implementação e desempenho da hospitalidade nomeadamente na forma de interagir com
os pacientes.
Originalidade: Este estudo identifica novas temáticas que exploram a perspetiva dos
profissionais de saúde sobre a hospitalidade; a influência das interações verbais; alerta
para os pontos que necessitam ser abordados pela literatura e praticados pelos
profissionais para melhorar a experiência dos pacientes; e a relação entre a hospitalidade
nos hospitais e na hotelaria de uma forma social e não unicamente física.
en
Purpose: The quality of service delivery, human resources and verbal interactions are
key components of service providers’ success, including those in the tourism and health
sectors. This study’s main objective is to examine how hospitality functions as a tool for
service improvement, especially in hospitals. The additional goals are to analyse
hospitality, its meaning and the importance of verbal interactions’ content and level of
formality.
Design: The research was based on qualitative methods including participant observation
and interviews.
Theoretical contributions: The results contribute to a deeper theoretical understanding
of hospitality’s significance in hospitals. Whether hospitality is present depends not only
on hospitals’ medical staff and facilities and environmental and physical factors but also
on the quality of verbal interactions and, more specifically, their content and level of
formality.
Practical contributions: The findings highlight both the parallels between hospitals and
hotels in terms of hospitality dimensions and health professionals’ central role in the
implementation and performance of hospitality through the ways they interact with
patients.
Originality: This study focused on new topics within hospitality by exploring health
professionals’ perspectives on this strategy and the effects of hospital staff’s verbal
interactions with patients. The results highlight the aspects that still need to be addressed
by researchers and emphasised by health professionals to improve patients’ experiences,
as well as the similarities between hospitality in hospitals and hotels in terms of social
rather than just physical dimensions.