Título
Film festivals towards a hybrid form: Challenges and opportunities
Autor
Papadopoulou-Melea, Eleni
Resumo
pt
Após a 2ª Guerra Mundial, os festivais de films criaram-se e ao seu próprio network e ecosistema, demostrando serem um núcle vital da indústria de films. Embora a investigação relativa aos festivais de films esteja ainda numa fase embrionária, a crise do covid-19 trouxe novos desafios tanto a organizadores como a investigadores.Este estudo visa analisar as reacções dos organizadores dos festivais de filmes à crise Covid-19, identificando como a tecnologia digital contribuiu para este processo e quais os factores determinantes. Ainda, foi dada atenção à influência do formato híbrido no produto festival de filme, nomeadamente na atmosfera e experiência do festival. Para responder a estas questões de pesquisa, realizaram-se seis entrevistas em profundidade com os organizadores. Estes geriram sete diferentes festivais, cuja informação secundária foi também complementarmente analisada. A análise demonstrou que os factores internos influenciaram a reação dos organizadores à crise pandémica, enquanto os factores externos também determinaram fortemente a estratégia a seguir pelo festival. A necessidade de ter tecnologia digital e a forma híbrida da prestação do serviço não eliminaram a atmosfera do festival, mas criaram uma outra diferente. O estudo sugere que há ramificações positivas e oportunidades pelo formato híbrido, mas, enquanto a crise persiste, é, contudo, preciso perceber como o sector de festivais de filmes usará o novo know-how na era post-covid.
en
Beginning after WWII film festivals have created their own network and ecosystem and they have proved themselves as vital nodes of the film industry. Although the systematic academic research on film festivals is at its early stage, the crisis of covid-19 posed new challenges to both organizers and researchers. The aim of this study is to document the reactions of festival organizers to that crisis, identify how digital technology contributed to that process and recognize factors that affect the process. Also, attention has been paid to the influence that hybrid form had on the film festival product, thus the atmosphere and the experience of a film festival. To answer these questions, six in-depth interviews with festival organizers were conducted. These organizers are involved in the management of seven different festivals, which also have been analysed through secondary data. The analysis has shown that internal factors had a significant influence on organizers reaction to the crisis, while external factors also determined to a high degree the strategy that festivals will follow. The necessity of digital technology introduction and hybridity in festivals’ delivery didn’t extinguish the festival atmosphere but created a different one. The study suggests that there are positive ramifications and opportunities of the hybrid form but, while the crisis is ongoing, it is yet to find out how the film festival industry will use the new know-how in a post-covid era.