Título
Are employee-focused CSR practices promoting psychological well-being at work? The mediating role of perceived organizational support in a comparison study of affective and psychological well-being of employees
Autor
Kau, Emily Luisa
Resumo
pt
O compromisso para com práticas socialmente responsáveis na gestão de uma empresa foi
principalmente alinhado para garantir o desempenho económico, abordando questões relativas
às partes interessadas externas. O enfoque das práticas de responsabilidade social das empresas
(RSE) deslocou-se então gradualmente para as partes interessadas internas, nomeadamente os
trabalhadores. Assim, investigações anteriores determinaram vários resultados favoráveis para
os trabalhadores, previstos por uma implementação adequada das práticas de RSE nas
organizações, incluindo níveis mais elevados de bem-estar. Uma vez que o bem-estar no
trabalho tem sido geralmente determinado por estados de espírito e emocionais sob a forma de
afetos positivos e negativos, pouca atenção foi dada ao bem-estar psicológico mais profundo
dos trabalhadores no contexto das atividades de RSE centradas nos trabalhadores. Dado que os
trabalhadores percecionam as práticas de RSE em termos da medida em que se sentem cuidados
e apoiados, não só é interessante examinar o potencial impacto geral das práticas de RSE no
bem-estar psicológico dos trabalhadores em comparação com o bem-estar afetivo, como se o
apoio organizacional percebido atua como mediador. Foi realizado um inquérito com 150
participantes. Verificou-se que as perceções dos trabalhadores sobre as práticas de RSE da sua
organização influenciam positivamente o seu bem-estar psicológico e afetivo e que o apoio
organizacional percebido medeia essas relações. Consequentemente, as práticas de RSE não só
tendem a ter um efeito positivo nos estados afetivos dos trabalhadores, como também orientam
a sua consciência psicológica, servindo como uma ferramenta poderosa para aumentar o bemestar
afetivo e psicológico dos trabalhadores.
en
Initially, the commitment to socially responsible practices in running a business has been
primarily aligned to ensure economic performance by addressing issues regarding external
stakeholders. The focus of corporate social responsibility (CSR) practices has then gradually
shifted to internal stakeholders, namely employees. Thereby, previous research determined
several favorable employee outcomes predicted by an adequate implementation of CSR
practices in organizations including higher levels of organizational commitment, organizational
identification or well-being. Since well-being at work has been usually determined by moods
and emotional states in form of positive and negative affect, little attention was paid to
employees’ deeper-rooted psychological well-being in the context of employee-focused CSR
activities. Given that employees perceive CSR practices in terms of the extent to which they
feel being taken care of and supported, it is not only of interest to examine the general potential
impact of CSR practices on employees' psychological well-being compared to affective well-being,
but also whether perceived organizational support acts as a mediator. A survey with 150
participants was conducted, assessing employees’ affective and psychological well-being and
their perceptions of the support and the CSR activities of their organizations. Evidence was
found that employees’ perceptions of their organization’s CSR practices positively influence
their psychological and affective well-being and that perceived organizational support mediates
those relationships. Consequently, CSR practices not only tend to take positive effect on
employees’ affectional sates but also guide their psychological consciousness serving as a
powerful tool to increase employees' affective and psychological well-being.