Título
The effects of the concentration in the liner shipping industry on the services provided by ocean freight forwarding companies
Autor
Jacobs, Augustin
Resumo
pt
A presente tese de mestrado aborda o impacto da concentração crescente da indústria de transporte marítimo nos transitários.
Os transitários marítimos desempenham um papel importante no transporte de bens manufacturados em navios porta-contentores e a concentração na indústria de transporte marítimo altera a relação que carregadores, transportadores e transitários têm entre si.Esta tese apresenta os aspectos positivos e negativos que a concentração desta indústria tem nos transitários marítimos. Para estudar estes aspectos, a tese foi baseada em quatro estudos – Lu (2013), Perlman et al. (2009), Wen-Cheng and Gin-Shuh (2011) and Baluch (2006) – com vista a abranger seis campos de pesquisa (o critério utilizado pelos carregadores para seleccionar o transitário marítimo, o critério utilizado pelo carregador para avaliar o OFF, as vantagens do carregador ao utilizar os serviços do transitário, o papel do transitário em importações e exportações, as actividades do transitário e finalmente os critérios utilizados pelo transitário para escolher as companhias de transporte marítimo). Posteriormente, os critérios destes campos de pesquisa foram analisados com vista a descobrir-se se a concentração da indústria de transporte marítimo os influencia ou não. Os resultados da presente tese provam que a concentração na indústria de transporte marítimo tem um impacto positivo e negativo nos transitários marítimos.
en
The present master thesis tackles the impact of the increasing concentration in the liner shipping industry on ocean freight forwarders. Ocean freight forwarders play an important role in the transport of manufactured goods on container ships and, the concentration in the liner industry is changing the relationships between shipper, carriers and freight forwarders.
This thesis gives the positive and negative aspects this industry’s concentration has on the ocean freight forwarders. To find out these aspects the thesis is based on four studies (Lu (2013), Perlman et al. (2009), Wen-Cheng and Gin-Shuh (2011) and Baluch (2006)) aiming to cover six research fields (the criteria used by shippers to select the ocean freight forwarder, the criteria used by the shipper to evaluate the OFF, the shipper’s advantages of using ocean freight forwarder’s services, the ocean freight forwarder’s import and export role, the ocean freight forwarder’s activities and finally, the criteria used by the ocean freight forwarder to select liner shipping companies). Then, the criteria from these research fields are analyzed to discover whether or not the concentration in the liner shipping industry influences them. The results of the thesis prove that the concentration in the liner shipping industry has a positive, and a negative impact on ocean freight forwarders.