Título
Influence of physician-patient communication skills training of resident physicians on physician-patient relationship
Autor
Shen Jian
Resumo
pt
Uma análise mais profunda das recentes disputas médicas na China revelaria que as suas ocorrências são devidas aos fatores seguintes: 1) a recente reforma médica na China enfraqueceu a confiança entre os pacientes e os médicos, 2) uma falta de comunicação entre os médicos e os pacientes causou incompreensões e conflitos que culminaram em disputas médicas. Muitas disputas médicas provêm da comunicação pobre entre médicos e pacientes e por essa razão, torna-se crucial para os médicos a melhoria dos seus dotes comunicacionais no sentido de permitirem aos doentes participarem ativamente no processo clínico. Este é um passo importante para a melhoria do relacionamento médico-doente. Muito recentemente, os departamentos de saúde e os hospitais Chineses nos diferentes níveis compreenderam a importância da comunicação entre médicos e doentes e desenvolveram cursos standard sobre comunicação para os médicos residentes num esforço de harmonizar a relação médico-paciente através da melhoria das habilidades comunicacionais e atitude dos médicos. Contudo, devido à falta de um sistema científico de formação e de critérios de avaliação, a formação transformou-se numa mera formalidade e deste modo ineficaz. A tensão entre médicos e pacientes não foi aliviada e a confiança não foi reestabelecida.
Tomando por base a existência das disputas frequentes na China e a necessidade de incentivar formação para os médicos residentes, este tese pretende estudar os seguintes problemas de pesquisa: (1) quais os fatores chave que influenciam a eficácia da formação em comunicação dos médicos residentes? (2) quais os efeitos que a formação em comunicação têm na relação entre médicos e pacientes e sobre a satisfação dos médicos e dos pacientes?
Neste estudo, utilizamos métodos quantitativos e qualitativos. Primeiramente, realizamos entrevistas com stakeholders chave incluindo médicos residentes, formadores assim como a pacientes e seus familiares: em segundo lugar, as escalas de medida para as variáveis utilizadas neste estudo, incluindo o instrumento de medida para os médicos residentes e para os pacientes, foram desenvolvidas; em terceiro lugar, o questionário foi distribuído pelos participantes no estudo para a recolha de dados: finalmente, as medidas foram validadas e a relação entre as variáveis foram testadas utilizando o SPSS.
O Modelo de quatro níveis de Kirkpatrick foi utilizado para avaliar a eficácia da formação em comunicação. Este é o primeiro estudo, na China, a aplicar o Modelo de Kirkpatrick na avaliação na formação em comunicação médico-paciente. Os quatro níveis do modelo de avaliação de Kirkpatrick são os seguintes: avaliação reativa (avalia como os médicos residentes reagem à formação); avaliação da aprendizagem (avalia se os médicos residentes aprenderam o conhecimento); avaliação comportamental ( considera se os médicos residentes estão a aplicar o que aprenderam no seu trabalho); e avaliação do resultado ( avalia se a formação teve um impacto positivo na relação médico-paciente, na satisfação do médico residente e na satisfação do paciente).
Este estudo concluiu que: a formação em comunicação médico-paciente pode melhorar significativamente a relação médico-paciente, a satisfação dos médicos e a satisfação dos pacientes; o conteúdo da formação, os métodos de treino utilizados e a incorporação do modelo de Kirkpatrick pode melhorar a eficácia da formação. Os resultados da pesquisa contribuem para a formulação de orientações para a melhoria da eficácia da formação dos médicos.
en
An in-depth analysis of the recent medical disputes in China would reveal that their occurrences can be attributed to the following factors: first, the current medical system reform in China has weakened the trust between patients and doctors; second, a lack of effective communication between doctors and patients has caused the misunderstanding and conflicts which further deteriorate to become medical disputes. Because most medical disputes arise from the poor communication between doctors and patients, it is crucial for the doctors to improve their communication skills in order to enable patients actively cooperate in the clinical care process. This is a key step towards improving physician-patient relationships. In recent years, the health departments and hospitals at various levels in China have come to realize the importance of physician-patient communication ability, and have actively enhanced the physician-patient communication skills training for resident physicians in standardized training in an effort to harmonize the physician-patient relationship through improving physician residents’ medical skills and service attitudes. However, due to the lack of scientific and standard training system and assessment criteria, such training is often a mere formality and turns out to be ineffective. Therefore, the tension between doctors and patients has not been effectively alleviated and the patient trust has not been restored.
Based on the current reality of frequent medical disputes in China and on the need to enhance formalized trainings for resident physicians, this study attempts to address the following research problems: (1) What are the key factors that influence the effectiveness of physician-patient communication training of resident physicians? (2) What effects does physician-patient communication training of resident physicians have on physician-patient relationship, physician satisfaction and patient satisfaction?
In this study, both qualitative and quantitative analysis methods have been used. First, interviews with key stakeholders including resident physicians, training instructors as well as patients and their family members, are conducted; second, the measurement scales for the variables covered in the study, including a measurement instrument for resident physicians and one for patients, are developed; third, the questionnaire survey is administered among study participants to collect research data; finally, the study measures are validated and the relationships among the variables are tested SPSS based on reliability analysis, construct convergent and discriminant analyses, and regression analyses.
The Kirkpatrick's 'four level' model is used to evaluate the effectiveness of physician-patient communication training. This study represents the first time that the Kirkpatrick Model is used to evaluate the physician-patient communication training in China. The four levels of the Kirkpatrick's evaluation model are as follows: reactive evaluation (assesses how the resident physicians respond to the training); learning evaluation (assesses if the resident physicians actually learned the knowledge); behavioral evaluation (considers if the resident physicians are using what they learned on the job); and outcome evaluation (evaluates if the training has positively impacted the physician-patient relationship, resident physician satisfaction, and patient satisfaction).
The study has reached the conclusions that the physician-patient communication training can significantly improve physician-patient relationship, physician satisfaction, and patient satisfaction; the training contents, training methods and the incorporation of Kirkpatrick Model into this study can effectively improve the effectiveness of the training, increase the physician intention to use learned knowledge, promote effective physician-patient communication practices, enhance patient satisfaction and physician satisfaction, and improve physician-patient relationship. The research results and conclusions provide useful guidelines for improving the effectiveness of physician-patient communication training of resident physicians, and for enhancing physician-patient relationship in China. Limitations of the research and directions for future research are also discussed.