Título
Pedagogical case study: strategic methodologies to be used by decision makers: TAP portugal
Autor
Falcato, Miguel dos Prazeres
Resumo
pt
Espera-se que empresas que apresentem uma estratégia sustentável, isto é, empresas que ao
longo da sua vida superam os concorrentes mantendo-se rentáveis e dominantes no mercado,
tenham igualmente um maior impacto na economia. Contudo, é preciso ter noção de que se pode
entender uma boa performance como um conjunto de decisões acertadas para uma empresa, sendo
este o ponto de interesse do trabalho; descriminar um número variado de instrumentos conceptuais
que devem ser utilizados no momento da decisão do futuro de uma empresa. Assim, este trabalho,
prossupõe a utilização da TAP como suporte da aplicação hipotética das ferramentas necessárias
para tomar uma decisão, dividindo o processo em 3 etapas: posicionamento da empresa (CPM,
EFE e IFE matrix baseado em PESTAL, 5 forças, estratégias genéricas e cadeia de valor de Porter,
análise VRIO, análise financeira- crescimento, lucratividade, risco, balanço funcional), estratégias
possíveis a adotar – baseadas nas análises feitas na primeira etapa (Grand Strategy, IE, Space,
matrix, SWOT/TOWS) e, finalmente, decidir a melhor estratégia (QSPM e best strategy fórmula
baseada em estimativas financeiras futuras).
en
The importance of sustainable, profitable companies for the economy offering growth and
development is immense. The sustainability and profitability can be understood as the companies’
performance, where, as expected, higher performances are related to higher positive impacts in the
economy of the countries but it should also reveal the adoption and decision about strategies that
maximize the companies’ performance over the years, which is the critical point of study of this
work. Based on this, the goal is to present some strategic, financial tools that should be used by
decision makers, to take and base the decisions on solid facts and information, i.e., tools that must
be seen as supplementary to other mechanisms for deciding future actions. The methodologies that
are presented are divided into, based on the stages that are considered fundamental to take a
decision: situational analysis (CPM, EFE and IFE matrix based on PESTEL, Porter’s 5 forces,
Generic strategies and Porter‘s Value Chain, VRIO analysis, financial analysis- growth,
profitability, risk, functional balance sheet); matching (Grand Strategy, IE, Space matrix,
SWOT/TOWS) and decision stage (QSPM and best formula based on financial perspectives).
Finally, all these concepts are applied, pedagogically, to TAP, putting the reader in a critical
situation of taking the best decision, based on the appliance of the concepts, in order to provide and
exemplify how to use the tools for future situations, with the final purpose of increasing companies’
performance.