Título
The first steps between Portugal and the Russian-speaking target market in medical tourism
Autor
Yelemessova, Gaukhar
Resumo
pt
O objetivo deste estudo de caso é abordar os primeiros passos para criar um turismo médico
em Portugal, especificamente como iniciar uma abordagem para promover ofertas de serviços
médicos conjuntas num mercado-alvo de língua russa. O projeto "Turismo médico em
Portugal", promovido pela associação privada sem fins lucrativos Health Cluster Portugal,
embora apresente genericamente formas de concretizar a estratégia de marca e um plano de
ação no desenvolvimento de um cluster de turismo médico em Portugal não o faz para o
mercado de língua russa. O desenvolvimento e o sucesso futuro do estudo aqui apresentado
podem contribuir para o desenvolvimento do mercado de serviços médicos no país.
A investigação consiste em: revisão da literatura considerada relevante para descrições de
turismo médico, fatores de tomada de decisão e modelos de negócios; análise de informação
secundária para abordar os "pull factors" referentes a Portugal assim como os determinantes no
desenvolvimento do projeto "turismo médico em Portugal e as motivações dos turistas médicos
de língua russa em viagens médicas; análise e discussão da informação resultante de entrevistas
semiestruturadas sobre os "push factors" de pacientes de língua russa em viagens médicas bem
como sobre os pontos fortes e fracos de Portugal na atração de turismo médico; recomendações
sobre a atração de turistas médicos de língua russa e a criação de um ambiente amigável local
durante o tratamento.
O estudo concluiu dando indicações sobre o próximo passo para a construção de um cluster
de turismo de saúde forte, competitivo, orientado para o cliente e bem organizado, com pacotes
atraentes de turismo médico para turistas médicos e parceiros fornecedores do serviço.
A análise de quais tratamentos são os mais populares entre os turistas médicos de diferentes
países de língua russa não é o objetivo do estudo.
en
The main objective of the case study is the first steps to create medical tourism in Portugal,
namely a medical tourism cluster with actors to promote the joint medical offers in a Russianspeaking target market. The project "Medical tourism in Portugal", promoted by the private
non-profit association Health Cluster Portugal, starts a way of embodying branding strategy
and a plan of action in the development of a medical tourism cluster in Portugal. The
development and future success of the project can influence the development of the medical
services market and the economic development of the country. The research structure consists
of the following parts: literature review for descriptions of medical tourism, decision-making
factors and business models; Portugal pull factors and development of the project "Medical
tourism on Portugal" with using secondary data; motivations of Russian-speaking medical
tourists in medical trips with using secondary data; results from semi-structured interviews of
the push factors of Russian-speaking patients in medical trips and Portugal's strengths and
weaknesses in the pull factors in medical tourism are discussed; recommendations on attracting
Russian-speaking medical tourists and creating a like-home environment during the treatment
for them.
The study concluded by pointing out what must be the next step to a vigorous effort to
construct strong, competitive, customer-oriented and well-organized health tourism cluster,
with attractive medical tourism packages for medical tourists and patient’s providers.
Analyse of which treatments are the most popular among medical tourists from different
Russian-speaking countries is not the study’s aim.