Título
City Branding - Aveiro: how Aveiro is perceived by its residents and tourists?
Autor
Anastácio, Margarida Nunes
Resumo
pt
O desenvolvimento do turismo mundial, aliado à globalização e competição entre sítios e
cidades desenvolve a necessidade das cidades se diferenciarem umas das outras, de modo a
atraírem investimento, turistas e residentes. City branding é a ferramenta estratégica que
permite a diferenciação entre cidades, ao publicitar a sua vantagem competitiva. Até à última
década, city branding não tem sido assunto de muita análise. Derivado de city marketing, o city
branding cria preferência, lealdade à cidade e uma experiência cliente-visitante positiva.
Neste projeto foram entrevistados intervenientes do setor público e privado e analisadas as
perceções de 274 locais / residentes e touristas, relativamente às características de Aveiro.
Finalmente, foram delineadas recomendações a serem implementadas pelos administradores e
promotores da cidade, criando o brand da cidade para tornar Aveiro na cidade de escolha dos
turistas. A cidade de Aveiro, no Centro de Portugal, conhecida pela Ria de Aveiro, pelo
moliceiro, pela arquitetura e pela gastronomia, foi a cidade escolhida para este estudo por ser
um dos destinos turísticos de Portugal onde o tema nunca foi explorado. A região de Aveiro é
muito diversa e dinâmica para a atividade turística, sendo Aveiro o município da região com
maior volume turístico.
A principal contribuição deste estudo traduz-se na sua abordagem prática e nas recomendações
especificamente dirigidas à cidade e região.
en
The worldwide tourism development, aligned with the globalization and the competition
between places & cities create the need for cities to differentiate themselves from other cities
around the world, in order to attract investment, tourists and future residents. City branding is
the strategic tool that allows cities to differentiate from one another, by publicizing the city’s
competitive advantage. Until the last decade, city branding has not been the subject of much
analysis. Derived from the city marketing, the city branding aims to create preference, loyalty
to the city and a positive customer-visitor experience among the various targets.
This project has conducted interviews to major stakeholders from public and private sectors and
has descriptively analysed perceptions of 274 locals / residents and tourists on Aveiro’s
characteristics. Finally, we suggested recommendations to be implemented by city administrators
and promoters, allowing them to brand the city and to turn Aveiro in one of the tourists first choice
when visiting a city. The city of Aveiro, in the Centre of Portugal, known by Ria de Aveiro, the
moliceiro, the architecture and the gastronomy, was the chosen city for this study for being one of
the tourism destinations in Portugal where the topic of city branding has never been explored. The
region of Aveiro is very diverse and dynamic for the tourism activity, being Aveiro the municipality
of the region with higher volume of tourism.
The main contribution of this study relied on the practical approach and specific
recommendations suggested to the city and region.