Title
From internal communication to organizational citizenship behavior through work engagement: Does virtuality matter?
Author
Silva, Bruno José Vieira da
Summary
pt
Na atual ambiente mudança em que vivemos, o marketing centra-se principalmente na venda a clientes externos, sendo a sua dimensão interna muitas vezes posta de lado. O marketing interno vê os empregados como clientes internos, cujas necessidades devem ser satisfeitas para garantir o seu empenhamento e satisfação. Uma das estratégias mais importantes do marketing interno é a comunicação interna, que pode ser tanto formal como informal. Este contexto de mudança pode pôr em causa estratégias já estabelecidas, nomeadamente as relacionadas com as práticas de comunicação. Para responder a esta questão, esta investigação analisa o papel moderador da virtualidade na relação entre a comunicação e os comportamentos de cidadania organizacional através do comprometimento com o trabalho. Para testar o modelo proposto, 377 participantes responderam a um inquérito online. Os resultados indicam que o impacto da comunicação no comportamento de cidadania organizacional não depende dos níveis de virtualidade, o que realça o papel da comunicação interna. Além disso, a comunicação informal tem um impacto direto nos comportamentos de cidadania organizacional.
en
In a world permanently changing where marketing is focusing on selling to clients, it is often forgotten what is marketed within an organization is reflected in many levels, internally and externally. The Internal marketing sees employees as internal customers, whose needs must be met to ensure their commitment and satisfaction. One of the most important internal marketing strategies is internal communication, which can be both formal and informal. Here, formal and informal communication plays a crucial role towards organizational citizenship behaviors. However, more companies are working without the requirement of having physical places to work, meaning working remotely and changing the regular interaction between people. This research focuses on how the interaction between (formal and informal) communication and organizational citizenship behavior on a virtual environment is. Through an online survey with 377 participants, it was possible to understand on above-mentioned interaction that it has no effect due to virtuality, although it was possible to understand the informal communication as a major impact in promoting organizational citizenship behavior, way more than formal communication.