Título
Elevating the Hotel Industry post-natural disaster through creative content in digital marketing strategies: A case study of Es Saadi Marrakech Resort destination
Autor
Postel, Benjamin Franck
Resumo
pt
No Marrocos, o turismo é um setor vital para o crescimento económico. A 9 de setembro
de 2023, um terramoto de magnitude 7,0 atingiu Al Haouz, provocando uma acentuada
queda no turismo. Os hotéis enfrentaram o desaDio de restaurar a conDiança dos turistas
para atraı-́ los de volta. Neste contexto pó s-desastre, o marketing digital pode ser a chave
para resolver este problema. Este estudo de caso pedagógico examina a decisão de gestão
através do papel do marketing digital para ajudar o Es Saadi Marrakech Resort a recuperar
após o desastre natural. O projeto tem como objetivo analisar a decisão de gestão do resort
ao utilizar estratégias de marketing digital para lidar de forma eDicaz com o contexto pósdesastre
natural. Os dados primários foram recolhidos através de entrevistas com o gestor
de projeto do resort sobre as decisões de gestão tomadas após o terramoto e de um
questioná rio a 291 turistas franceses, o principal pú blico-alvo do Es Saadi. Também foram
utilizados dados secundários de documentos internos do Es Saadi. A análise centra-se na
campanha de marketing digital do resort “Winter Subliss”, implementada no Dinal de 2023,
que utilizou publicações em redes sociais e conteúdo envolvente para comunicar ofertas
únicas e restaurar a conDiança dos clientes, atraindo turistas de volta. Os resultados
sugerem que estratégias de marketing digital personalizadas, direcionadas a turistas
franceses, foram fundamentais para restaurar a conDiança e aumentar as reservas. Esperase
que o presente estudo de caso seja uma ferramenta útil para proDissionais de marketing,
especialmente no âmbito da hotelaria, fornecendo abordagens práticas para a
recuperação de crises através da comunicação digital e oferecendo insights sobre a
eDicácia do marketing digital como ferramenta de recuperação pós-desastre, fornecendo
liçõ es valiosas sobre decisõ es de gestão de crises.
en
In Morocco, tourism is a vital sector for economic growth. On September 9th, 2023, a 7.0
magnitude earthquake hit Al Haouz, causing a sharp decline in tourism. Hotels faced the
challenge of restoring tourist conDidence to attract them back. In this post-disaster
context, digital marketing may be the key to solve this issue. This pedagogical case study
examines the management decision through the role of digital marketing in helping the Es
Saadi Marrakech Resort recover following the natural disaster. The project aims to analyze
the hotel resort’s management decision in leveraging digital marketing strategies to
effectively cope with the post-natural disaster context. Primary data was collected from
interviews with the resort’s project manager regarding the management decision taken
after the earthquake and a survey of 291 French travelers, Es Saadi's primary target.
Secondary data was also used from internal Es Saadi’s document. The analysis focuses on
the resort's digital marketing campaign “Winter Subliss” implemented end of 2023, using
posting on social media, engaging content to communicate unique offerings and restoring
customer conDidence to attract tourists back. The Dindings suggest that tailored digital
strategies targeting French tourists were key to restoring trust and increasing bookings.
The present case is expected to be a useful tool for Marketing workers, especially in the
hospitality scope, providing practical approaches to crisis recovery through digital
communication and offers insights into the effectiveness of digital marketing as a tool for
post-disaster recovery providing valuable lessons on crisis management decision.