Título
A study on cultural differences between china and Portugal
Autor
Tang, Di
Resumo
pt
Com a política de abertura e as reformas levadas a cabo pela China, este país experimentou
um desenvolvimento acelerado em todos os campos. No campo educacional as mudanças
levaram a que cada vez mais estudantes chineses prossigam no exterior a sua educação
superior. Embora Portugal não seja um ponto quente no mercado educacional chinês, nos
anos mais recentes, mais e mais estudantes chineses decidiram escolher Portugal como
destino de estudos. Incompreensões e conflitos ocorrem quando alunos com diferentes
culturas se encontram. Na tentativa de identificar e contribuir para a redução desses conflitos,
esta tese tenta descobrir as diferenças culturais entre a China e Portugal a partir da perspectiva
de estudantes chineses em Portugal. Os resultados mostram que a gestão praticada pelas
universidades portuguesas é em geral satisfatória, embora existam pontos fracos identificados
pelos estudantes chineses. A um nível mais profundo, as motivações individuais dos
estudantes chineses para estudar em Portugal são exploradas com o objectivo de fornecer
dados úteis para a gestão das instituições no ensino superior relativamente à atracção de
estudantes estrangeiros.
en
Since the launch of the Chinese opening-up and reforming policies, they have been
accelerating the development of China in all the fields. In the education field, the notable
changes is more and more Chinese students choose to go abroad to pursue their higher
education during the last several decades. Although Portugal is not one of the favorite
destination countries as a choice of Chinese students, in recent years more and more Chinese
students are coming to go to Portugal to continue their study. As a result, misunderstandings
and conflicts occur when the students with different cultural backgrounds encounter. In an
attempt to identify and help solve these conflicts caused by cultural differences, this thesis
focuses on discovering cultural differences between China and Portugal from the perspective
of the Chinese students that are studying in Portugal. The findings show that, from Chinese
students’ view, the cross-cultural management systems of the Portuguese universities and
institutes are satisfactory in general, but flawed in some aspects, for which, some suggestions
are proposed by the Chinese students. On a deeper level, the individual motivations of
Chinese studying in Portugal are explored, aiming at providing detailed data for cross-cultural
management in higher education of Portugal.