Título
Early childhood education teachers, assistants, and coordinators beliefs and attitudes about children's right to participation in early childhood educational settings
Autor
Machado, Monique Dias
Resumo
pt
Este estudo quantitativo foi realizado com uma amostra de 247 profissionais portugueses que
desempenhavam papeis profissionais como coordenadores, educadores e/ou assistentes, em
contexto de educação de infância. O estudo teve como objetivos principais: 1) investigar as
propriedades psicométricas do instrumento “Crenças e Atitudes Sobre Participação”,
desenvolvido para avaliação das crenças e atitudes dos profissionais de educação de infância;
2) investigar associações entre as crenças e atitudes dos profissionais, as suas práticas de
promoção da participação, e suas crenças de modernidade; 3) estudar associações entre as
crenças e atitudes dos profissionais, sua idade e seus anos de experiência nesta área; e por
último, 4) explorar se existem diferenças entre as crenças e atitudes dos profissionais de
educação de infância, em função do papel profissional desempenhado (coordenador, educador,
ou assistente). Uma análise fatorial exploratória da escala “Crenças e Atitudes Sobre
Participação” permitiu identificar quatro fatores: Desenvolvimento Profissional e Contexto de
Suporte para Participação; Conhecimentos e Competências Profissionais; Competências e
Tomada de Decisão pelas Crianças; e Implementação da Participação. Foram encontradas
associações significativas e positivas entre as crenças e atitudes dos profissionais de educação
de infância, as suas práticas de participação e as suas crenças de modernidade. Encontraramse,
também, associações significativas, positivas com a sua idade e anos de experiência, e
diferenças entre as crenças e atitudes dos profissionais em função do papel profissional
desempenhado. O estudo apresenta resultados importantes e sugestões para implicações
práticas, com o intuito de assegurar e salvaguardar o direito de participação das crianças em
educação de infância.
en
This quantitative study was carried out with a sample of 247 Portuguese early childhood
education (ECE) professionals with different roles, such as coordinators, teachers and/or
assistants. The main objectives of this study were: 1) to investigate the psychometric properties
of the instrument “Beliefs and Attitudes Towards Participation”, developed to assess ECE
professionals’ beliefs and attitudes; 2) to investigate associations between ECE professionals’
beliefs and attitudes, their participation practices, and their modernity beliefs; 3) investigate
associations between ECE professionals’ beliefs and attitudes, their age and their years of
experience in ECE settings; and finally, 4) to investigate differences between ECE
professionals’ beliefs and attitudes according to their professional role (coordinator, teacher,
or assistant). An exploratory factor analysis of the “Beliefs and Attitudes Towards
Participation” scale identified four factors: Professional Development and Contextual Support
to Participation; Professionals’ Knowledge and Competences; Children’s Competences and
Decision-Making; and Implementation of Participation. Significant, positive associations were
found between ECE professionals’ beliefs and attitudes, their participation practices, and their
modernity beliefs, as well as with professionals age and years of experience. Differences were
found between ECE professionals’ beliefs and attitudes according to the professional role in
the ECE setting. The study shows significant results and suggestions for practical implications
and intervention, in order to ensure and safeguard children’s right to participation in ECE
settings.