Título
Masculinities negotiations and image-making processes among a group of young men in Maputo, Mozambique
Autor
Moreira, Andrea Almeida
Resumo
pt
Esta tese é sustentada por uma pesquisa realizada em Maputo (Moçambique) entre um
grupo de jovens homens que referiam o mercado de Xipamanine como seu espaço de lazer
e sustento, onde “se viravam”. Ao longo do texto é dada particular ênfase à experiência
subjetiva partilhada entre a antropóloga e os seus interlocutores, e como esta relação
particular contribui para a produção de conhecimento.
Esta pesquisa tem como objetivo oferecer um “retrato etnográfico” do dia-a-dia, dos sonhos
e contingências destes jovens. De que forma as suas masculinidades eram
estrategicamente performadas na tentativa de subverter discursos dominantes e melhorar a
sua posição social. Num esforço para nos afastarmos de discursos victimizadores, que
geralmente exploram a marginalização destes jovens, foi projetado o uso colaborativo de
tecnologia digital audiovisual como um meio para atingir uma “compreensão partilhada” das
suas vidas. No processo, os jovens reescrevem a vulnerabilidade publica das suas vidas
com uma nova forma de performance que é intensificada na masculinidade e fluidez de
género.
en
This thesis is based upon research conducted in Maputo (Mozambique) among a group of
young men that referred to the market of Xipamanine, as their “hang-out” place and as a
place of sustenance, where they “got by”. The shared subjective experience of the
anthropologist and her interlocutors and how this particular relationship contributes to the
production of knowledge is evidenced throughout the text.
This research aims to offer an “ethnographic portrait” of the everyday lives, dreams and
contingencies of these young men. How their masculinities were strategically performed in
attempting to subvert dominant discourses and to improve their social standing.
In an effort to depart from victimizing discourses, which often explore young men’s
marginalization, I projected the collaborative use of digital image-making technology as a
means by which to reach a “shared understanding” of their lives. In the process, the young
men re-inscribe the public vulnerability of their lives with a new kind of performance that is
both heightened in masculinity and gender fluidity.