Título
Criação do distrito literário de Lisboa
Autor
Monteiro, Sofia Santos
Resumo
pt
Este trabalho visa propor a criação de um distrito literário na cidade de Lisboa. Uma organização
territorial delimitada, com um conjunto de bens literários - materiais e imateriais – existentes,
identificados, interligados numa narrativa inovadora e original, capaz de agregar os diferentes parceiros
literários, numa visão comum: desenvolver e promover o turismo literário na capital.
O turismo é cada vez mais um turismo de nichos, baseado em experiências criativas. O turismo literário,
apesar da escassez de dados, é um campo em crescimento. Lisboa “está na moda” do ponto de vista
turístico. Tem um património literário pouco explorado, e gerido de forma talvez dispersa e pouco
criativa por privados e entidades públicas. O distrito literário é um produto cultural e turístico
diferenciador, capaz de gerar valor, desenvolvimento, inovação e trazer notoriedade à cidade de Lisboa.
Este trabalho de projeto numa primeira parte revê a literatura abordando três conceitos chave: turismo
cultural, turismo literário e distrito cultural, propondo uma definição de distrito literário, e define os
métodos de análise utilizados. Numa segunda parte, analisa três casos de estudo internacionais – Barrio
de las Letras, Madrid, Dublin City of Literature, Boston Literary District, o contexto do setor do turismo
e os recursos literários existentes em Lisboa. Na terceira parte, identifica os bens literários, organiza
territorialmente o distrito literário de Lisboa, e propõe um modelo de negócio tendo como base o
Business Model Canvas, a partir do qual iremos desenvolver o plano estratégico e o plano de marketing
e comunicação, para implementação do projeto no território.
en
This thesis aims to propose the creation of a literary district in the city of Lisbon. That is a specific
territorial organization, with identified literary assets – material and immaterial – intertwine in an
original and innovative narrative, capable of including different existing literary partners in a common
vision: to promote and develop the literary tourism in the capital city of Portugal. Over the years, tourism
has become organized in niches characterized by unique creative experiences. In spite of the lack of
data, the impression is that the literary tourism is on the rise. Lisbon has become a fashionable city with
a rich and vast literary patrimony, poorly and unoriginally managed both by private and public sectores.
Therefore this is an area with vast potential waiting to be explored. Especially considering that the
literary district is a touristic and cultural product able to create value, innovation and uniquely
distinguish the city of Lisbon, nationally as well as internationally.
The first section of this project includes a revision of literature aimed to clarify the meaning of three
central concepts: cultural tourism, literary tourism and cultural district. Based in which the author
proposes a definition of literary district. Methods of analyses are also presented. In the second section
case studies are presented and analyzed: Barrio de las Letras in Madrid, Dublin City of Literature, and
Boston Literary District. Those are the starting points to analyze the context of the tourism sector and
the existing literary resources in Lisbon. In the third section the literary resources in the territory are
identified as part of Lisbon literary district and we design a business model based on the Business Model
Canvas, from which we define a strategic plan, a marketing and a communication strategy in order to
implement the project.