Título
Os impactos das tecnologias da informação e comunicação nas organizações em Cabo Verde
Autor
Zego, Afonso José
Resumo
pt
Esta dissertação sobre "Os impactos das Tecnologias da Informação e Comunicação nas
Organizações em Cabo Verde" constitui o culminar de mais uma etapa académica, um modesto
contributo às classes empresarial e estudantil e colmata uma lacuna de investigação no país
sobre a temática, contemplando os sectores do comércio, indústria e serviços.
Vivendo a humanidade na “era da informação e do conhecimento”, de profundas
transformações tecnológicas, organizacionais, informacionais, facilmente se observa
extraordinários ganhos quer de eficácia quer de eficiência em todos os sectores da economia
mundial. Daí que as Organizações contemporâneas, querendo responder às crescentes
exigências do mercado atual, são impulsionadas a se orientarem por uma visão sistémica,
alinhando tecnologias com a estratégia dos seus negócios, e a adotar a informação e a
comunicação como um activo estratégico e ferramenta básica de apoio à gestão, insubstituível
no combate à concorrência, na luta pela sobrevivência e na afirmação no seu mercado,
especialmente actuando em mercados complexos e de dimensão reduzida como o nosso.
Cabo Verde, ao viver num período crucial do seu desenvolvimento, onde o tecido empresarial
se debate penosamente para garantir os níveis de competitividade e de sustentabilidade, as TIC
afiguram-se-lhe como diferencial competitivo e autêntico motor do seu desenvolvimento, razão
pela qual o estudo visa determinar os impactos mais salientes dessas tecnologias nas suas
Organizações, tendo os objetivos sido efetivamente alcançados. O estudo permitiu ainda
comparar os seus resultados com os provenientes de um estudo similar realizado no Brasil, em
2011, evidenciando aspetos particularmente curiosos que poderão impulsionar investigações
análogas contemplando outras latitudes.
en
The present dissertation on "The impacts of the Technologies of Information and
Communication in Cabo Verde" represents the culminate of another academic stage, and it is
meant to be a modest contribution to business and academic classes, aiming at filling up a gap
felt due to the lack of researches in and about the country, as far as this topic is concerned,
investigating the three main areas of economic activities: commerce, industry, and services.
Living the humanity in a era of “information and knowledge”, characterized by profound
technological, organizational, informational transformations, one can easily notice the
extraordinary achievements reached both in terms of effectiveness and of efficiency in all
sectors of economy at a global level. Being so, the contemporaneous Organizations, willing to
respond to the growing demands of the present market, are compelled to guide themselves by
a systemic vision, aligning technologies with the strategies of their business, and adopting
information and communication as a strategic asset and a basic tool to support management
decisions. These instruments have in fact become indispensable in the fight against competition,
in the fight for survival, and in the affirmation on the market in which they are inserted,
especially when operating in complex and small markets as it happens in this specific case.
Cabo Verde is experiencing a crucial moment in the history of its development, where its
business sector is struggling to ensure levels of competitiveness and sustainability. Thus, the
ICT’s can be seen here as an authentic driving force for the development of the country, the
reason this study had as its main objective to investigate and identify the more visible impacts
of the technologies in the Capeverdean Organizations, having the results of the investigation
proved to be very successful. The study has also permitted to compare the obtained results with
those from a similar study that took place in Brazil, in 2011, emphasizing some particularly
curious aspects that may encourage similar investigations in other geographical regions of the
world.