Título
Internationalization of a SME: Multivision, Lda
Autor
Rodrigues, Ana Sofia da Silva
Resumo
pt
Com o mercado de consultoria de IT principiando a ficar saturado e com muitos
concorrentes, a internacionalização é um indicador económico fundamental para
garantir um lugar na consultoria e ter a oportunidade de crescimento.
A presente tese tem como objetivo analisar o fenómeno da internacionalização do ponto
de vista estratégico, apresentando o projeto de um plano de negócios para
internacionalizar a empresa de consultoria de IT "Multivision, lda".
Fundamentalmente, este projeto está focado em encontrar a melhor estratégia para
internacionalizar e em quais países o mercado aceitaria melhor a presença da empresa.
Será analisada a principal dinâmica de um processo de internacionalização do ponto de
vista teórico, adaptando-a a um cenário real.
Foi realizada uma pesquisa qualitativa e parcialmente quantitativa, consistindo
principalmente em informações fornecidas pela Gestora Financeira da empresa e
providenciadas ao projeto de internacionalização PT2020.
No estudo deste tema, a compreensão dos critérios necessários para fazer a melhor
escolha de mercados-alvo, as decisões de modo de entrada e a estratégia operacional
estão implícitas. Através do desenvolvimento do projeto de internacionalização da
"Multivision, lda", percebe-se que este processo é uma técnica gradual no mundo das
Pequenas e Médias Empresas, para que as estas desenvolvam os seus negócios ou até
mesmo possam manter um lugar no mercado e desenvolver a sua marca.
en
With the Portuguese IT consultancy market entering in a phase of saturation as well as
the fierce competition among the companies on the market, internationalization is a key
economic indicator (and success factor) to achieve and maintain a healthy market share
and growth potential.
This thesis objective is to analyze the internationalization phenomenon from a strategic
point of view, while presenting the project of a business plan to internationalize the IT
consultancy company "Multivision, Lda".
Fundamentally, this project is focused on finding the best-fit strategy to internationalize
business including the locations / countries most appropriate to be focused on from the
company´s portfolio. The main dynamics of an internationalization process are
examined - from a theoretical point of view first and then adapting this framework to
the company's environment.
A qualitative research was performed, mainly consisting of information provided by the
Financial Manager of the company and information provided by the internationalization
project PT2020.
In order to analyze the internationalization of a SME, the understanding of the bestfitted criteria for the identification of target markets, their market-entry barriers as well
as the company´s operational strategy are key factors. One believes that studying this
theme, the understanding of the criteria needed to make the best choice of target
markets, entry mode decisions and the operational strategy is implied. Through the
development of the internationalization project of "Multivision, Lda", the author realized
that this process is an always more relevant technique in the world of Small and
Medium Enterprises, in order for companies to develop their business or even to be able
to remain in the market.