Título
Children's and adolescents' self-representations in the context of adverse family experiences: emotional, relational and cognitive processes, and implications for psychosocial functioning
Autor
Silva, Carla Sofia Carvalho de Freitas
Resumo
pt
Neste projeto foram analisados três aspetos, ainda pouco explorados, acerca das autorepresentações de crianças e adolescentes: 1) a sua relação com a exposição ao conflito
interparental destrutivo; 2) a sua construção no contexto do mau trato/negligência parental; e,
3) as suas associações com o funcionamento psicossocial das crianças/adolescentes no
contexto destas experiências familiares. Para tal, foram realizados dois estudos transversais.
No primeiro, com base na teoria da segurança emocional, analisou-se o papel mediador da
insegurança emocional das crianças/adolescentes na relação interparental, e da sua percepção
acerca da relação com ambos os pais, na relação entre o conflito interparental e as suas autorepresentações. Os resultados suportaram o papel mediador destes dois processos nessa
relação. No segundo estudo, testou-se a “Looking-Glass Self Hypothesis” (LGSH), isto é, a
relação entre as hetero-representações de outros significativos e as auto-representações
através das meta-representações, no contexto do mau trato/negligência, tendo-se em conta o
papel moderador da comunicação pais-filhos nesse processo. A LGSH foi suportada em todas
as dimensões avaliadas. Em cada estudo foi ainda analisado o papel mediador das autorepresentações na relação entre estas experiências familiares adversas e o funcionamento
psicossocial das crianças/adolescentes. Os resultados salientaram o papel específico e
diferenciado de várias dimensões de auto-representações como mecanismos intervenientes
nessa relação. Estes estudos reforçam assim a importância das experiências relacionais com
outros significativos, nomeadamente com os pais/cuidadores, nas auto-representações das
crianças e adolescentes, bem como a especificidade do papel de diferentes dimensões das
auto-representações no seu funcionamento psicossocial, com importantes implicações para a
investigação e intervenção
en
In this project, three issues, still little explored, about children’s and adolescents’ selfrepresentations were analysed: 1) their association with experiences of exposure to
interparental destructive conflict; 2) their construction in the context of child and adolescent
maltreatment; and, 3) their associations with children’s and adolescents’ psychosocial
functioning in the context of these adverse family experiences. Two cross-sectional studies
were carried out. In the first one, based on the emotional security theory, the mediating role
of children’s and adolescents’ emotional insecurity in the interparental relationship and of
their perception about their relationship with both parents in associations between
interparental conflict and their domain-specific self-representations was analysed. Both
mediational pathways were supported. The second study focused on testing the "LookingGlass Self Hypothesis" (LGSH), that is, the mediating role of reflected appraisals in
associations between significant others’ actual appraisals and self-representations, in the
context of child/adolescent maltreatment, considering the moderating role of parent-child
communication in this process. Findings supported the LGSH in all dimensions evaluated. In
each study, the mediating role of self-representations in associations between these adverse
family experiences and children’s and adolescents’ psychosocial functioning was also
analysed. Findings emphasized the specific and differentiated role of several selfrepresentation dimensions as intervening mechanisms in those associations. These studies
thus reinforce the importance of relational experiences with significant others, namely
parents/caregivers, on children’s and adolescents’ self-representations, and highlight the
specific and differentiated role of different self-representation dimensions in their
psychosocial functioning, bearing important implications for both research and practice.