Título
Fourth party logistics platforms: an empirical research on the value of users' utility
Autor
Shi Gantu
Resumo
pt
Nos últimos anos, com o desenvolvimento rápido da indústria de logística da China, um
grande número de empresas de logística de terceiros têm surgido no mercado. No entanto estas
empresas são caracterizadas por serem "pequenas, fracas e dispersas" e têm de suportar custos
elevados pelo que muitas delas estão a transformar-se em plataformas logísticas do tipo 4PL
(Fourth Party Logistics). O progresso rápido do comércio eletrónico tem contribuído para este
desenvolvimento na medida em que permite a integração de recursos logísticos numa
plataforma na internet facilitando o encontro da oferta com a procura e assim melhorando o
custo total da logística. As plataformas 4PL são um novo modelo de negócio, mas qual o valor
que oferecem, que impacto têm nos utilizadores e em que medida respondem às suas
necessidades? Este é o principal enfoque desta tese.
en
In recent years, with the rapid development of logistics industry in China, many third party
logistics enterprises have emerged in the market. However, most of them are "small, weak, and
scattered", and experience high logistics costs. Such features push them to shift to the fourth
party logistics business model. With the rapid development of e-commerce, fourth party
logistics (4PL) make use of the Internet platform to integrate logistics resources so as to enhance
logistics supply and demand matching to lower total logistics costs. The 4PL platform is a new
type of development, but what kind of commercial value does it offer, what impact does it have
on users , and to which extent does it address their concerns? This is the focus of our research.
This thesis chooses a 4PL platform - the LHB platform - as the research object, so as to have
relevant quantitative data from the perspective of the platform users enabling to analyze the
impact such platform has on user utility and ultimately explore its value.