Título
Leadership on stage
Autor
Marques, Margarida de Bessa Ferreira Rodrigues
Resumo
pt
Mercados dinâmicos e mutáveis exigem líderes que ultrapassem a lógica transacional,
sendo capazes de ser criativos, de improvisar, e articular capacidades dinâmicas. Esta
descrição assemelha-se mais à de um coreógrafo do que de um CEO.
Este estudo procura testar em que medida a liderança transformacional é reforçada em
indivíduos com um perfil RIASEC de um coreógrafo (artístico, social, empreendedor)
comparando com o do CEO (convencional e empreendedor). Desta forma pretende testar o
valor da implementação de métodos de ensino de base artística em cursos de base analítica.
Com uma amostra de 117 participantes, testámos diferenças no estilo de liderança de
indivíduos com diferentes bases de formação (59 indivíduos de cursos de base criativa e 58 de
base analítica).
Os resultados não mostraram existir diferenças estatisticamente significativas no estilo
de liderança entre os tipos de formação. Contudo, a hipótese que propunha uma associação
positiva entre o perfil do coreógrafo e a liderança transformacional dentro do grupo de base
analítica foi corroborada.
en
In dynamic and fast-changing markets leaders are required that go beyond
transactional logics, being able to be creative, to improvise, and articulate dynamic
capabilities. This description goes more in line with the profile of a choreographer than that of
a chief executive.
This study is intended to test whether transformational leadership is backed up by
individuals’ RIASEC profile of a choreographer (Artistic, Social, and Enterprising) in
comparison to that of a chief executive (conventional and enterprising). Hence, it intends to
test the value of implementing arts-based methods in analytics-based courses.
With a sample comprising 117 participants, we tested differences in leadership style
against respondents’ academic background (59 individuals with creativity-based education
and 58 respondents of analytical-based education) as well as RIASEC predictors of
transformational leadership in each group.
Results show no significant differences in the style of leadership associated with
respondents’ academic background. Nevertheless, the hypothesis that defines a positive
association between the choreographer profile and the transformational leadership, in the
sample group of the analytical-based individuals, is corroborated.